(0 szavazat)

Suzanna Collins nagysikerű regényeiből készítették el az Éhezők viadala című több mint két és negyed órás mozifilmet. Az írónő elsősorban tiniknek szánta három részből álló művét, melynek első részét forgatták le eddig Hollywoodban.

Az utóbbi idők látványos, de üzenettől mentes tini mozik után, mint a Harry Potter vagy az Alkonyat végre egy olyan alkotás is született, amely megmozgatja a nézők agytekervényeit is. A film pontosan azt a látszatvilágot kritizálja, melyet a fiatalok gyakran kritika nélkül bálványoznak, s olyan etikai problémákat is felvet mind a szegénység-gazdagság. Gary Ross rendező minden sallangtól mentes filmet rendezett, szerencsére nem turbózták fel számítógépes effektekkel és elcsépelt látványelemekkel.

A főszereplő, Jennifer Lawrence választása is tökéletesnek bizonyult. Hiszen a tehetséges fiatal színésznő hitelesen alakítja az életéért küzdő hősnőt. A történet a közeli jövőben játszódik, mikor Észak-Amerikában egy katasztrófa után egyetlen ország létezik, a Panem. Ebben a tizenkét körzetre felosztott nemzetben az emberek jó része éhezik, csak egy szűk réteg élvezi a gazdagság örömeit.

A nép szórakoztatására egy show műsort készítenek, melyben 24, körzetenként két 12-18 év közötti fiatal méri össze tehetségét a túlélésért vívott harcban. A műsort az Aratás megünneplésére alapították, s a filmben már a 74. viadal zajlik. Hogy mi a célja ennek a kegyetlen versenynek, talán vallási okok vezérlik, vagy csupán a szórakoztatás? Sejtjük, hogy inkább az utóbbi. Az elő showt a nap 24 órájában közvetíti a média. A helyszín egy erdő, mely tele van csapdákkal és kamerákkal. Csak egy maradhat a végére, a többieknek pedig meg kell halniuk.

A játékosok szabadon gyilkolhatnak, csupán egy szabály létezik, nem hagyhatják el a játék területét. Bizarr történet ez, de mégsem áll távol az emberiségtől ez a gonoszság. Az ókorban embereket áldoztak istenek oltárán, a rómaiak arénákba hajtották a gladiátorokat és a keresztényeket és szórakoztak az élet-halál harcon. A középkor nyilvános kivégzései sem nélkülözték a színpadiasságot. De ha őszinték vagyunk, korunk embere sem mentes attól a botránytól, hogy szereti nézni, ahogy emberek gyilkolják egymást. Ha nem így volna ez, akkor nem készülne annyi akciófilm, s nem néznék annyian ezeket.

Ez a film is tükröt tár az ember elé, ez van a szívben, állati vadság. A média pedig kihasználja az ember vérszomját, s a nézettség érdekében megadja azt, amire vágyunk. Ha nem néznék az emberek a bugyuta műsorokat, akkor nem lennének ostoba valóság show-k, hamis tehetségkutatók és egyéb erkölcstelen magazinok. Szeretjük a vérre menő harcokat, még pénzt is képesek vagyunk áldozni azért, hogy részeseivé váljunk a műsornak.

Sohasem értettem azt, hogy emberek miért küldenek emelt díjas sms-eket a tévéműsorokban szereplő celebekre. Panaszkodunk, hogy nincs elég pénzünk, de alkalmanként akár több száz, vagy több ezer forintot is elpazarlunk azért, hogy a médiahatalmak még gazdagabbá váljanak. Etikátlan ez a legális lopás a műsor szerkesztőitől is. Csak azt gondoljuk, hogy a szereplők a fontosak, hogy számít, ki lesz a győztes, hogy ki nyeri az X-faktort, a Való Világot… A cél a nézettség és a bevétel. Így van ez az Éhezők viadalán is. Cirkusz kell a népnek, és akkor még a kenyeret sem hiányolják.

Az Éhezők viadalának szereplői feláldozhatók, úgysincs semmi esélyük sem a boldog életre. Legalább kiválasztottként egy rövid időre a figyelem középpontjába kerülnek, mint korunk celebjei. Egy ideig élvezhetik a luxust, a finom ételeket, a lakosztályokat, aztán úgyis meghalnak egy kivételével. Aztán kiderül, hogy nem is a rátermettség a fontos, hanem az, milyen benyomást keltenek a nézőkre, sikerül-e a támogatókat megnyerniük maguknak. Miközben a fiatalok az életükért küzdenek, a műsorvezető könnyed humorral vezeti a show-t. Az interjúkban együttérzést színlel, pedig nem érdekli őt a szereplők sorsa. Egy bohóc csupán, része ennek a kegyetlen illúziónak. És nem hiányozhatnak a stylistok, a profi technikusok sem ebben a világban.

A filmben érzékeljük ennek a világnak a hazugságát, kegyetlenségét, felismerjük, hogy egyetlen cél vezérli a profit, s még az ember élete sem drága számára. De talán néhányan elgondolkodnak azon, hogy ez a világ nem a távoli jövőről, hanem a máról szól, mikor a kereskedelmi csatornák hétről-hétre verik át a tömegeket. A valóságshow nézettségének és támogatottságának jót tesz a romantikus szál is, ezért a játék szervezői úgy alakítják az eseményeket, hogy a főszereplő, Katniss és Peeta (Josh Hutcherson) között érzelmek szövődjenek. Mint a valóságshow-kban és a tehetségkutatókban.

A médiabirodalom etikátlan magatartása, és érzéketlenségével szemben ott áll Katniss döntése, aki kis húga helyett vesz részt a viadalon. Tudja, hogy 12 éves testvérének semmi esélye a túlélésre, ezért feláldozza magát, még a halált is vállalva családjáért. Ez a tett a kereszténység legnagyobb értékét, az önfeláldozást mutatja be. Még egy kegyetlen, önző világban is lehetnek igazi értékek, csak az ember döntése az, hogy mit választ.

A filmet nemcsak tinédzsereknek, hanem felnőtteknek is ajánlom. Várjuk a folytatást!

Megjelent: 1053 alkalommal

Média

Keresés az oldalon

Blog

  • Gyula Tv Áhítatok
    Gyula Tv Áhítatok Szeptember 29 és október 5 között engem kértek fel, hogy tartsam meg a reggeli áhítatokat a Gyula TV-n. Az elmélkedések…
  • Az Úr nem feledkezik el rólunk
    Az Úr nem feledkezik el rólunk Különleges istentiszteletre gyűltek össze a hívek és érdeklődők augusztus 11-én Szokolyán. Ezen a délelöttön volt a gyermektábor záróalkalma, valamint egy…
  • Fent voltunk a hegyen
    Fent voltunk a hegyen Az idei nyarunk sok programmal kezdődött. Egy hét angol, majd két hét gyermektábor után készültünk a gyülekezeti kirándulásra. Idén Erdélybe…

MBE hírei

2019. november 21.

Kapcsolat

Ha üzenetet szeretne küldeni a szerkesztőnek, töltse ki az űrlapot!

Események

Események nem találhatóak