(0 szavazat)

Ha valaki filmet szeretne készíteni és nagy közönséget szeretne magának, akkor krimit kell forgatnia. Töretlen a sikere ugyanis a nyomozós történeteknek. Esténként emberek millióit vonzzák a televízió készülékek elé a CSI helyszínelők, a Gyilkos elmék, a Dr. Csont, vagy hasonló sorozatok, és még nem is szóltam az investigation dokumentumfilmes csatornákról.

Ezekből a műsorokból mi is szekértőivé válhatunk a profilozásnak, és a modern bűnüldözési módszereknek. Bevallom őszintén én még mindig a Columbo-ért rajongok. Ott még nyoma sem volt dns-vizsgálatoknak és hasonló bonyolult technikáknak. Csupán a megfigyelőképesség, a logika vezette a ballonkabátos, szórakozott rendőrt a gyilkos leleplezésére. Figurája nagyon hasonlít Sir Conan Doyle által megalkotott Sharlock Holmes alakjához. Soha nem zavart, hogy az első perctől tudjuk, ki a gyilkos, a lényeg úgyis azon van, hogy kapja el a tettest a folyamatosan szivarozó, ütött-kopott autóval közlekedő olasz származású zsaru.

Mi lehet az oka a krimik sikerének? Talán a lelkünk mélyén szunnyadó gyilkos ösztön miatt? Kétlem, épp az ellenkezőjére gondolok. Szeretnénk, ha a bűnös elnyerné büntetését. Igazságérzetünk sarkall minket arra, hogy szurkoljunk a bűnüldöző szerveknek. Nem szeretjük a megoldatlan ügyeket, amikor a gyilkos büntetés nélkül megússza tettét. Ezért zavaróak a Hasfelmetsző Jack esetek. Mikor egy elkövető személye ismeretlen marad. Egyébként épp a napokban olvastam, hogy egy 2014-es vizsgálat kimutatta Aaron Kosminski DNS-ét az egyik áldozat sálán. Nagy valószínűség szerint ő volt tehát az öt asszonyt brutálisan kivégző londoni sorozatgyilkos. Egy több mint száz éves titok megoldódni látszik.

Nyomozás Krisztus holtteste után

Még Hasfelmetsző Jacknél is nagyobb titok a történelemben, hogy mi történt kétezer évvel ezelőtt húsvét vasárnap hajnalán Jeruzsálemben? A Biblia és a keresztények őszintén vallják és hirdetik, hogy Jézus Krisztus sírja üres maradt. A nagypénteken megfeszített és kínhalált halt zsidó származású férfi, feltámadt a halálból és megjelent sokaknak. Ez az esemény indította el a keresztény hitet, melynek ma is több mint másfélmilliárd követője van a világon. 

Ha nem lenne igaz a feltámadás, akkor – ahogyan Pál apostol fogalmaz – hiábavaló lenne a hitünk és az igehirdetésünk (1Kor 15,14). 

Egy 1986-os olasz-tunéziai film, a Nyomozás éppen ezzel a dilemmával foglalkozik. A filmet, a két éve elhunyt festőművész, forgatókönyvíró és rendező Damiano Damiani rendezte. Az alkotás kitűnően és hitelesen mutatja be az első század Palesztináját. 

A történet kitalált, ugyanakkor zseniális. Jézus feltámadása után három évvel Krisztus követői az egész római birodalomba hirdetik az evangéliumot. Tiberius császár aggódva figyeli az eseményeket és egy megbízható embert, Titus Valerius Taurust küldi el Júdeába, hogy megtalálja a keresztre feszített tanító holttestét, és kiderítse az igazságot. 

Pontius Pilatus, Jeruzsálem római helytartóját nyugtalanítja Tiberius küldöttje, hatalmát féltve bizalmatlan a messziről érkező látogatóval. 

Titus Valerius kezdetben úgy érzi könnyű ez a küldetés, amelyet gyorsan meg fog oldani, hiszen csak egy csalót kell lelepleznie. De ahogy egyre több részletet megismer Jézus Krisztus életéből, tanításaiból, a húsvéti eseményekből, kezd elbizonytalanodni. 

Nyomozását Pilátus udvarában kezdi. Az első furcsaság, amivel szembesül Pilátus feleségének, Claudia Proculának vallomása. A fiatalasszony elmondása szerint, a kivégzés előtt álmatlan éjszakái voltak, és személyes meggyőződése szerint Jézus Krisztus ártatlan volt.

Aztán megtudja, hogy az üres sírt asszonyok fedezték fel, ismerve a zsidók nőkhöz való viszonyulását, ezt is furcsának találja. 

Sorban hallgatja ki azokat az embereket, akik találkoztak a Mesterrel. Találkozik a vérfolyásos asszonnyal, az egyik emmausi tanítvánnyal. Próbálja lefizetni őket, hogy árulják el, hol van Jézus holtteste, de terve sikertelen marad.

Júdás keresésébe kezd, remélve, hogy ő segít majd a nyomozásban, de megtudja, hogy nagypénteken felakasztotta magát. Egyre bonyolultabb, egyre titokzatosabb nyomokra bukkan.

Aztán látszólag megoldódik az ügy. Elhoznak egy keresztre feszített ember holttestét. A tanúk azt állítják, hogy az Jézus teste. Titus Valerius azonban alapos vizsgálatot végez a halott emberen, és meglátja a dárda nyomát a mellkason. Hívatja Longinust, azt a katonát, aki a kivégzést vezette. A legionárius viszont állítja, hogy Jézus lábszárcsontját nem törték el, mikor levették a kivégzőeszközről. Az illető nem lehet tehát a Názáreti.

Felvetik végül a tetszhalál ötletét, és azt, hogy Jézus nem is halt meg igazán, hanem csak elaludt, és együtt él tanítványaival. Felkerekedik tehát a nyomozó, hogy elinduljon Galileába, hogy megkeresse Jézus követőit.

Találkozik Máriával, Jézus anyjával, Mária Magdalénával, Jézus több követőjével, de a testet nem találja. Válaszok nélkül indul haza. 

A filmet gondolkodni vágyó hívő és Istent kereső embereknek ajánlom. 

A film értékelése

Látvány: 5/10, Üzenet: 9/10

Megjelent: 531 alkalommal Utoljára frissítve: kedd, 04 április 2017 07:54

Média

Egy újabb film is ugyanezt a témát dolgozta fel

Blog

MBE hírei

Keresés az oldalon

Kapcsolat

Ha üzenetet szeretne küldeni a szerkesztőnek, töltse ki az űrlapot!

Következő program

A JavaScript hibás vagy nem fut.

Következő események

29ápr.
2018. 04. 29. 10:00 - 11:30
Szolgálat Sopronban